Έλλειψη σιδήρου

Όλοι μας γνωρίζουμε τον ποπάι και πόσο τον δυνάμωνε το σπανάκι. Αν θέλουμε τα παιδιά μας να είναι δυνατά και σιδερένια σαν τον ποπάι πρέπει να γνωρίζουμε τη σημασία του σιδήρου και τις επιπτώσεις της έλλειψής του. Ο σίδηρος είναι ένα από τα ιχνοστοιχεία που υπάρχουν στον οργανισμό μας και αποτελεί βασικό συστατικό της αιμοσφαιρίνης, που βρίσκεται στα ερυθρά αιμοσφαίρια. Ο ρόλος του σιδήρου στον οργανισμό μας είναι πολύ σημαντικός και η έλλειψή του προκαλεί προβλήματα στην ανάπτυξη ενός παιδιού, τόσο σε σωματικό, όσο και σε διανοητικό επίπεδο. Γι αυτό και ο έλεγχος του σιδήρου είναι μία σημαντική αιματολογική εξέταση.
Μπορεί το μητρικό γάλα να περιέχει χαμηλές ποσότητες σιδήρου αλλά τα νεογνά τον απορροφούν ευκολότερα από τον σίδηρο που περιέχεται στο τεχνητό γάλα. Εν γένη τα τελειόμηνα νεογνά γεννιούνται με αρκετά αποθέματα σιδήρου. Είναι καλό να γίνεται έλεγχος των επιπέδων του σιδήρου ενός παιδιού στις εξής περιπτώσεις: όταν η μητέρα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είχε αναιμία ή εφόσον και οι δυο γονείς έχουν χαμηλό επίπεδο σιδήρου. Η εξέταση του σιδήρου και των αποθηκών του (Φεριτίνης) γίνεται με μια απλή αιματολογική εξέταση. Υπάρχουν κάποια συμπτώματα για την έλλειψη σιδήρου: Όταν το παιδάκι είναι πιο χλωμό από το φυσιολογικό χρώμα, όταν κουράζεται εύκολα ή έχει τάσεις υπνηλίας, όταν παραπονιέται για πονοκεφάλους και παρουσιάζει δυσκολία στη συγκέντρωση.
Ένα παιδάκι μπορεί να εκδηλώσει σιδηροπενική αναιμία όταν το κρέας λείπει από τη διατροφή του, όταν δεν λαμβάνει βιταμίνη c και βιταμίνη B12 καθώς και φυλλικό οξύ. Επιπλέον αναιμία προκαλεί η ανεπαρκής διατροφή σε πρωτεϊνες και η αυξημένη κατανάλωση γάλακτος. Υπάρχουν και κάποιοι παθολογικοί παράγοντες που οδηγούν σε σιδηροπενική αναιμία, όπως κάποια φαρμακευτική αγωγή ή κάποιο πρόβλημα υγείας. Επιπλέον παράγοντες είναι η κληρονομικότητα, το χαμηλό βάρος κατά τη γέννηση ενός παιδιού, η έναρξη της εμμήνου ρύσεως για τα κοριτσάκια. Συνήθως η έλλειψη σιδήρου αντιμετωπίζεται με κάποιες αλλαγές στη διατροφή του παιδιού και κάποια συμπληρώματα διατροφής για ένα χρονικό διάστημα.
Υπάρχουν τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο αλλά σημαντικός παράγοντας για την απορρόφηση του σιδήρου είναι οι συνδυασμοί. Τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι το κόκκινο κρέας, το συκώτι, τα πουλερικά, τα αβγά, τα όσπρια, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα δημητριακά, οι ωμοί και ανάλατοι ξηροί καρποί, οι φακές, ο μαϊντανός, το σπανάκι και σημαντικό ρόλο παίζουν και οι συνδυασμοί των τροφών. Έτσι γίνεται αύξηση της βιοδιαθεσιμότητας του σιδήρου. Γι αυτό είναι καλό τα παιδιά να καταναλώνουν βιταμίνη c: Χυμό λεμονιού, γκρέιπφρουτ, πιπεριές, ντομάτα, πορτοκάλια και να στύβουμε λεμόνι όταν έχουμε ψήσει το κρέας μας. Επίσης είναι καλό να συνοδεύουμε το κρέας μας με πράσινα λαχανικά και να αποφεύγουμε να συνδυάζουμε το κρέας με το τυρί, μιας και αυτός ο συνδυασμός εμποδίζει την απορρόφησή του. Τέλος, είναι θεμιτό να συνδυάζουμε τα όσπρια με τα δημητριακά για παράδειγμα φακές και ρύζι.
Τα παιδάκια με τη σωστή διατροφή θα έχουν στον οργανισμό τους τις κατάλληλες ποσότητες σιδήρου και θα είναι "σιδερένια", δυνατά και συγκεντρωμένα.

Forums

Tags

Άρθρα σχετικά με "Έλλειψη σιδήρου"

  • Παιδική αναιμία

    Υπάρχουν παιδάκια με αναιμία και έλλειψη σιδήρου. Ποιές είναι όμως οι τροφές που κρύβουν σίδηρο; Η καλύτερη πηγή σιδήρου είναι το κόκκινο κρέας, ο λεγόμενος αιμικός σίδηρος και τα εντόσθια (Για παράδειγμα το συκώτι). Ο αιμικός σίδηρος είναι 100% απορροφήσιμος. Δυστυχώς κάποια παιδάκια δεν τρώνε κόκκινο κρέας.

  • Διαχείριση του άγχους στα παιδιά

    Είναι γνωστόν ότι και τα παιδιά έχουν άγχος. Υπάρχουν όμως τρόποι να ελέγχουν τα παιδιά το άγχος. Οι γονείς παίζουν σημαντικό ρόλο, τον ακρογωνιαίο ρόλο, στη σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Γι αυτό δίνονται οι παρακάτω συμβουλές ώστε τα παιδιά να μην έχουν άγχος.

  • Γλυκά των γιορτών

    Στις γιορτές είναι έθιμο να τρώμε τα παραδοσιακά γλυκά όπως τα μελομακάρονα, οι κουραμπιέδες οι δίπλες, και φυσικά η βασιλοπιτα :)
    Τα γλυκά των γιορτών δεν κάνουν κακό από μόνα τους. Τα μελομακαρονα και οι κουραμπιεδες όταν είνα φτιαγμένα με καλά και αγνά υλικά (μέλι, αλεύρι, καρύδια κλπ) δεν πρέπει να μας ανησυχούν και μπορούμε να καταναλώσουμε άφοβα σε λογικές ποσότητες.

  • Ερωτική διάθεση και διατροφή

    Η ερωτική διάθεση επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, παθολογικούς έως και συναισθηματικούς. Η ερωτική διάθεση όμως επηρεάζεται και από τη διατροφή μας.

  • Προφύλαξη των παιδιών από τη γρίπη

    Ο χειμώνας έχει έρθει και τα παιδιά συχνά παθαίνουν ιώσεις και γρίπη. Τα συμπτώματα της εποχιακής γρίπης είναι τα εξής: Πυρετός, ρίγος, λήθαργος, κούραση, ανορεξία, βήχας, κεφαλαλγία, μυαλγίες, φαρυγγαλγία, ρινόρροια, εμετοί, διάρροια, αναπνευστική δυσχέρεια.